Ben je zaakvoerder van een eenmanszaak of BV en wil je meer naamsbekendheid? De lokale pers staat je bij en verspreidt de lancering van je nieuwe website, product of dienst door een nieuwsbrief of persbericht te schrijven. Het enige jij moet doen is ertussenuit springen door leuk te schrijven zonder al te veel platte commercie. Wanneer je de journalist zodanig enthousiasmeert over jouw schrijfkunsten, verschijnt er plots een interessant artikel in de krant. Dat is niet zo eenvoudig, want journalisten krijgen honderden persberichten per keer over hun heen en dan moet jouw bericht beter zijn dan de rest en liefst nog met een hoge resolutie foto in de bijlage. Lever je een professioneel artikel af, geschreven volgens de regels van de kunst? Dan schrijft de journalist er een leuk stuk over of neemt hij of zij het met een beetje geluk zelfs klakkeloos over.
Wil je een breder publiek aanspreken en trek je naar de beurs, lever je nationale of internationale kwaliteitsproducten of diensten of heb je als KMO of groot bedrijf iets speciaals te vertellen? Je moet al goed uit de kluiten gewassen zijn om de nationale pers te overtuigen. Kom professioneel over en zorg dat je noemenswaardig wordt met tekst en taal. Natuurlijk horen daar ook de juiste foto’s bij. Probeer je het zelf of huur een professionele copywriter in voor de juiste woorden, structuur en advies en een bedrijfsfotograaf voor de foto’s. Vaak is het echt geen overbodige luxe. Moet het bericht ook in meerdere talen over de taalgrens of landsgrens heen je bedrijf promoten? Kies dan voor een native vertaler om de juiste doelgroep aan te spreken.
Huur creApen in voor een professioneel NL-persbericht.
Huur creApen in voor een professioneel NL-persbericht met bedrijfsfoto’s.
Huur creApen in voor een professioneel NL-persbericht met vertalingen naar keuze.
Huur creApen in voor een professioneel NL-persbericht met vertalingen naar keuze en bedrijfsfoto’s.
1. Schrijf voor de journalist en niet voor de lezer. Natuurlijk is die journalist ook een mens en hoor je overtuigend te schrijven, maar platte commercie hou je best uit je persbericht (platte commercie werkt trouwens al jaren niet meer in andere teksten).
2. Denk aan je 5 W’s: wie, wat, waar, wanneer en waarom. De nieuwswaarde ligt in de informatie. Een tekst die je nergens naartoe brengt, heeft geen publicatiewaarde.
3. Hou het persbericht kort. Schrijf maximaal tussen de 300 en de 500 woorden en dan zit je gebakken.
4. Zorg voor duidelijke en enthousiasmerende titels. Journalisten beschikken, net als de rest van de mensheid, over een korte concentratiespanne. Ze krijgen honderden mails met evenveel voorstellen en die willen ze niet allemaal volledig lezen.
5. Eindig je tekst met ‘einde persbericht’ en vul aan met informatie voor de redactie, je contactgegevens en rechtenvrije foto’s. Zo moet de journalist niet op zoek naar informatie. Want dat gaat toch niet gebeuren. Journalisten hebben echt wel wat anders te doen dan achter je aan te hollen [smiley]. Een goede journalist checkt ook eerst even de feiten voor hij publiceert.
1. Maak een verzendlijst met e-mailadressen van redacties en journalisten. De contactgegevens vind je overal op het internet.
2. Denk na over de timing van je persbericht. Wanneer komt de krant uit? Hoeveel tijd zit er tussen de release van je product/dienst/website/beurs en de publicatie? Reken erop dat je zeker 1 tot 2 weken op voorhand je persbericht verstuurd.
3. Maak een persbericht ter opvolging van je event/beurs/release… Doe dit de volgende dag al met een relevante foto (liefst in hoge resolutie).
4. Zet in het onderwerp van je mail dat het een persbericht betreft en plak je tekst zichtbaar in de e-mail in plaats van het te versturen in de bijlage. Zo verhoog je de kans dat de journalist het leest.
5. Stuur het persbericht niet naar alle adressen in één keer, maar spreek de journalist of redactie persoonlijk aan. Wil je toch in één keer sturen? Gebruik dan BCC (blinde kopie) zodat de redacties elkaar niet zien.
Je persbericht laten schrijven of het zelf doen hangt van je kennis en kunde af. Krijg je kippenvel van schrijven, weet je niet hoe de journalistieke wereld werkt of heb je gewoon geen tijd of goesting om het allemaal uit te dokteren? Logisch toch. Je komt in de krant, dan heb je toch wel wat beters te doen. Je persbericht laten schrijven door creApen klinkt dan opeens fijn en zorgeloos.