No-nonsense, een modewoord? Het klinkt cool, maar is het dat ook. Het verschijnt in verschillende teksten alsof het wil zeggen: Kijk naar mij ik ben no-nonsense. Wil je dat wel en wat betekent het eigenlijk?

The good
No-nonsense wil zeggen dat je transparant bent, geen “bullshit”, “what you see is what you get”. Ik geef je een prijs voor mijn werk. Het is die prijs, zonder achterpoortjes. Je weet waaraan je begint. Dat klinkt toch goed? Dat is het ook. Iedereen wil transparantie. No-nonsense geeft je hier het gevoel van eerlijkheid, authenticiteit voor wie je bent en waar je voor staat. Jij bent een ondernemer met een no-nonsense mentaliteit.

Of toch liever niet.


The bad
No-nonsense betekent geen flexibiliteit. Jij krijgt dit van mij voor die prijs. Vraag niet meer en ook niet minder. Nu klinkt het al iets minder positief. Jouw klant komt langs voor een dienst en jij biedt niet meer en niet minder? Transparantie zorgt hier voor een zeker gevoel van bekrompenheid. Het idee niet meer te kunnen dan je corebusiness. Je klant fladdert al snel naar de concurrent met zijn/haar probleem. Wees hier een ondernemer zonder no-nonsense mentaliteit.

The ugly
Je ziet no-nonsense overal verschijnen. Vacatureteksten, webteksten, landingspagina’s. Weten de ondernemers zelf wat het betekent. Als ik je vraag: Wat houdt no-nonsense voor jou in? Het antwoord is dan…? Inderdaad! Het staat op je website, je bedrijfsfilosofie, je vacature, maar je weet niet waarom. Hoe moet de lezer het interpreteren als jij het niet weet? Zorg dat jouw copywriter je visie, idee of filosofie volledig begrijpt en niet zomaar “flashy” woorden achtereen zet om het idee van professionaliteit op te wekken. Dat creëert een afbraak aan identiteit. Het is verwoestend voor jouw verhaal dat je in de kijker wil zetten. Ga voor authenticiteit, originaliteit en transparantie met duidelijke taal en wervende teksten die tot de verbeelding spreken. De juiste balans waar je lezer warm van wordt.

Even je hersenspinsels aan het werk bij enkele Google zoektermen die toch te gek voor woorden klinken:

No-nonsense meditatie:
Meditatie is per definitie persoonlijk, individueel bepaald, subjectief, veranderlijk.
M.a.w. allesbehalve no-nonsense.

No-nonsense restaurant:
Jouw restaurant wil niet flexibel zijn ten opzichte van bijvoorbeeld een diabetespatiënt, een rolstoelgebruiker…

No-nonsense leidinggeven:
Dus … je pleit voor een dictatuur.

The solution
Om heldere en professionele tekst te schrijven, zet je een copywriter in die ofwel weet waarover hij/zij praat, ofwel alles in het werk stelt om te weten waarover hij/zij schrijft. Meestal zit je bij die tweede helemaal goed. Niemand weet alles, maar een copywriter zonder een algemene no-nonsense mentaliteit stelt vragen, verdiept zich in jouw visie en bedrijfsfilosofie tot hij/zij weet wie je bent en waar je voor staat. Niet met modewoorden, maar helder, wervend en professioneel. Met tekst waarin je klant zichzelf erkent.

Wanneer gebruik je WEL het woord no-nonsens? Wanneer je met absolute zekerheid, zonder poespas iets duidelijk wil maken. Kies ervoor om het woord niet letterlijk te gebruiken, maar toon het met voorbeelden. Geef de lezer het gevoel dat je rechtdoorzee bent.

Onze offerte omvat een transparante prijs... Zonder kleine letters of achterpoortjes.

Onze werkwijze in overzichtelijke stappen:

  • Vrijblijvend gesprek
  • Akkoord
  • Voorschot
  • Levering/plaatsing/verkoop
  • Eindfactuur

Op ons kan je rekenen voor professionele en heldere communicatie.

Je voelt het. No-nonsense is een term waar we voorzichtig mee omspringen. Wat zeker is: Zet het niet op je landingspagina, vacature of “over ons”, als een algemene term: “de no-nonsense mentaliteit”.


Schrappen die handel
Enkel wanneer je wil verwoorden dat je zero flexibiliteit voor je klant gaat opbrengen.

Weet ik nu alles om mijn webtekst, blog, landingspagina … neer te pennen?
Zijn er nog woorden die ik wel of niet mag gebruiken? Waar, hoe, waarom, volgorde? Ik zie het je denken. Jouw copywriter schrijft weloverwogen woorden die expliciet en impliciet een verhaal vormen. Het vraagt feeling voor tekst, research, kennis en ervaring om een wervende tekst te schrijven. Heb je talent voor woorden of gevoel voor taal? Heb je tijd om je hierin te verdiepen? Houdt SEO voor jou geen geheimen in? Creëert schrijven bij jou intens geluk? Is het antwoord op deze vragen “nee”? Zet mij dan aan het werk!