SEO, SEA, Google ranking, meer bezoekers aantrekken op je website, leads. Het internet staat er vol van. Wil je mee op de trein dan trek je de kaart van SEO-optimalisatie. Want al schrijf je nog zo leuk of haalt je copywriter de hele trukendoos boven, zonder SEO is je blog of webpagina een 'no go' in de Google wereld. De hoe, de wat en de waarom kent je SEO copywriter vanbinnen en vanbuiten of check de Google beginnersgids. De kunst zit hem in de balans en op tijd en stond opnieuw optimaliseren.

Van SEO hemel naar spam hel
Google houdt niet van valsspelers. Ongeoorloofde Black Hat SEO-technieken bezorgen je een one way ticket naar de strafhoek. Welke straf Google uitkiest, hangt af van de ernst en loopt van het lager ranken tot het de-indexeren van je domeinnaam. Wanneer je eruit ligt, is het bijna onmogelijk om terug bij de Googleclub te komen. Je zuurverdiende centjes liggen allemaal de deur uit en die Black Hat SEO-specialist laat niet meer van zich horen. Wil je weten welke SEO-technieken bij de duistere kant horen en welke aan de andere zijde van de hemelpoorten staan? In deze blog kom je er alles over te weten.
  • Wat is het verschil tussen White Hat SEO en Black Hat SEO?
  • Welke duistere technieken van Black Hat SEO vermijd je best?
  • Waarom kiezen voor de Google voorgeschreven White Hat SEO
Ben je geprikkeld? Vraag nummer 1:


Wat is Black Hat SEO?
Black Hat SEO werkt snel en efficiënt door het gebruik van fake-content, zoekwoordspam, opgekochte backlinks en nog veel meer manipulatietechnieken. Sommige bedrijven maken er een echte kunst van en trekken je mee in een Google ranking sprookjesverhaal. In tegenstelling tot de Disneysprookjes, vind je hier geen happy ending. Geen 'ze leven nog lang en gelukkig' of prins op het witte paard. Wanneer Google je in de strafhoek zet, is het te laat. Wedden dat de Black Hat SEO-specialist je niet meer helpt? Plots staat jouw domeinnaam tussen de spam of nog erger, Google kickt je eruit. En wat je ook doet, je ontkomt er niet meer aan. Al je zuurverdiende centen weg en je blijft achter met een domeinnaam zonder zoekwaarde.

Waarom controleert Google op Black Hat SEO?
Black Hat SEO focust enkel op snel en hoog scoren. Ze houden geen rekening met relevante content of een goede gebruikservaring voor de bezoeker. Laat dat nu het stokpaardje zijn van zoekmachines. Zonder blijven ze niet bestaan, want zeg nu zelf: jij gebruikt Google toch ook om zo snel mogelijk een antwoord te krijgen op je vragen.

Schrijf en optimaliseer dus niet enkel voor Google ranking, maar creëer content voor je potentiële klant, bezoeker of lezer. Zorg ervoor dat je een goede positie in de ranking bezit door de juiste technieken en dat bezoekers jouw website als waardevol ervaren. Wees de brenger van oplossingen die kijkt op lange termijn en niet de ondernemer met de grote trukendoos.

Spijtig genoeg staat Black Hat SEO niet als slogan onder een bedrijfsnaam. Ze verkopen praatjes, waar je als leek gemakkelijk intrapt. Daarom geef ik je enkele Black Hat technieken mee die enkel kijken naar de korte termijn.


10 Black Hat SEO technieken die je in de strafhoek zetten

1. Duplicatie van webpagina's of content
Google houdt niet van dubbele webpagina's met exact dezelfde content. Als SEO-copywriter rank ik bijvoorbeeld bovenaan als je SEO-copywriter Loenhout typt, want ik woon daar nu eenmaal. Als ik verschillende SEO geoptimaliseerde webpagina's maak met exact dezelfde info en enkel het zoekwoord van de regio verander, dan scoor ik overal goed.

Voor Google bevat dit een duidelijk achterpoortje. Als copywriter schrijf ik met plezier voor iemand uit Hasselt, maar als jij als Limburgs bedrijf echt op zoek bent naar een SEO-copywriter uit Hasselt, dan geeft Google jou niet de juiste suggestie. Tijd dus voor de strafhoek.


2. Keyword stuffing
Deze techniek klinkt gek, maar in de praktijk komt hij meer voor dan je denkt. Als bezoeker blijf je zelden op een webpagina die vol staat met een vreemde teksten, maar toch gebruiken sommige bedrijven deze techniek. Er zijn twee sub-technieken.

De tekst staat vol met 'wat ik doe' zoekwoorden:

‘Als SEO-copywriter optimaliseer ik je website met SEO-optimalisatie tot je website SEO geoptimaliseerd is. Op die manier zal je SEO-website door de SEO-technieken beter ranken op Google.’

De tekst staat vol met regio-zoekwoorden:

Op de webpagina verschijnen blokken tekstlinks met een groot aantal steden en provincies. Een slimme webdesigner verstopt ze buiten de pagina of neemt een foute binnenweg via de alt-tag (afbeeldingsinformatie). Bij deze websites hangt er vroeg of laat straf boven het hoofd.

3. Backlinks kopen
Backlinks ziet Google als een positieve en organische manier om een website hoger te ranken. Simpel uitgelegd: als een andere website naar jouw webpagina verwijst, geeft dat een betere ranking. Sociale media geeft ons een goed voorbeeld van backlinks.

De moment dat je de backlinks koopt, zit je op het verkeerde spoor. Deze links staan bekend onder linkuitwisselingsprogramma's. Ze bezitten meestal weinig waarde, zijn 'no follow' links of geven enkel een tijdelijke meerwaarde aan de ranking en nul meerwaarde aan de content. Er bestaat geen magische wijze en word je betrapt, dan ga je in de spamhoek of erger...


4. Portaalsites
Portaalsites of doorway pagina's zijn webpagina's die enkel fungeren als doorgeefluik om bezoekers te laten klikken op websites. Een Black Hat Backlink manier met pagina's vol zoekwoorden en een onlogische opbouw meestal in de vorm van een tabel met tekstlinks naar alle soorten onderwerpen.

5. Linkboerderijen
Bij linkboerderijen of link farming gebruik je doelbewust een uitgebreid netwerk aan websites die naar elkaar verwijzen zonder enige relevantie. Deze lage kwaliteit links zetten in op het hoger ranken vanuit enkel backlinks en vergeten de bezoeker van goede kwaliteit content te voorzien.

6. Privaat Blog Netwerk
PBN bestaat uit een netwerk van blogsites in eigen beheer met als doel backlinks te creëren naar dezelfde (verkoop)website. Een veel gebruikte techniek met snelle resultaten. Gelukkig zet Google meer en meer in op het opsporen van deze deugnieten. Reken op een zware val van je ranking of zelfs het verwijderen van je domeinnaam uit de zoekresultaten.

7. Verborgen omleiding
Een verborgen omleiding betekent dat je een bezoeker naar een andere URL leidt dan aangegeven. Meestal gaat het over verkooppagina's om zo de nietsvermoedende lezer te manipuleren tot kopen. Je werkt er niet alleen je potentiële klant mee op de zenuwen, ook Google is niet opgezet met deze techniek.

8. Cloaking
Cloaking lijkt een beetje op een verborgen omleiding, maar de URL blijft hetzelfde. Als je als gebruiker andere content ziet dan Google, dan spreken we over cloaking. Door weer een slimme truc toont de pagina verborgen zoekwoorden aan de zoekmachine. Bijvoorbeeld: je typt het zoekwoord 'SEO-copywriter in en je belandt op een webpagina die je dieetpillen verkoopt. Niet prettig voor jou en Google... die is ook niet blij.

9. Verborgen content
Je begrijpt het al, zoekwoorden geven aan waar je pagina over gaat. Veel zoekwoorden zorgen ervoor dat je hoger rankt. Dat wil niet zeggen dat het een goed idee is om zoekwoorden te verbergen. Manieren om te verbergen die Google echt niet apprecieert:
  • De tekengrootte instellen op 0
  • Zoekwoordspam achter een afbeelding
  • Dezelfde kleur tekst als de achtergrond
  • CSS gebruiken om tekst buiten het scherm te zetten
Ondertussen groeide Google uit tot de koning van het spotten van verborgen content. Niet de moeite dus om weer veel werk en geld te steken in deze Black Hat SEO techniek.


10. Spam in reacties
Misschien kreeg je deze al eens op je dak. In de reacties op je blog staan plots een hoop irrelevante links. De links verwijderen van je blog of reactiepagina was steeds een helse klus. Ondertussen is de juf bij de les en verwerkte Google dit in de algoritmes. Nutteloos dus om zomaar in het wilde weg te spammen.

Zo optimaliseer je met White Hat SEO

Google houdt rekening met een aantal factoren. Het ene al belangrijker dan het andere. Semrush, een online tool voor marketeers, onderzocht de waarde die Google hecht aan de verschillende SEO aspecten. Dit rapport komt, volgens hen, dichtbij de realiteit.

Om je een idee te geven:



We spreken hier enkel over de backend en content, niet over structuur, snelle laadtijd of kwaliteit van afbeeldingen. Optimaliseren voor de zoekmachines doe je dus niet zomaar in een wip en een gauw.
Het vraagt:
  • Interessante content met een balans aan zoekwoorden
  • Een natuurlijke wijze van linkbuilding
  • Goede website structuur en backend
Optimaliseer je website met waardevolle content en White Hat SEO technieken voorgeschreven door Google. Controleer je pagina’s en verbeter waar nodig.
  • Start met een degelijk zoekwoordenonderzoek
  • Denk na over de juiste H-tags, alt-tags, titels …
  • Combineer organisch 1 tot 2 zoekwoorden per pagina
  • Gebruik je zoekwoorden in de URL en titel
  • Maak relevante backend informatie
  • Schrijf wervende content voor mensen
  • Denk op lange termijn
Een goede SEO-website vraagt tijd en budget, maar je krijgt er zoveel voor terug. Geïnteresseerde lezers, bereidwillige klanten en een vertrouwensopbouw die niet valt te kopen. Wil je meer weten over SEO-optimalisatie? Geen tijd, zin of kennis van SEO en wens je een professionele website? Ontdek de SEO copywriter en content creator van creApen!