SEO-optimalisatie

10 tips voor een goede SEO-optimalisatie

Vernieuwing van je website en teksten, een leuke folder, een boeiend artikel of een mooie brochure. Is SEO echt nodig?

‘Nodig’ is een groot woord.

Als je jouw doelgroep wil aanspreken. Jouw onderneming online en offline wenst te profileren als origineel en succesvol. Je herkenbaarheid en naambekendheid een boost wil geven. Gevonden worden in een zoekmachine.

Dan is SEO the way to go.
Natuurlijk vertel je honderduit over jouw dienst of product. De liefde voor het vak stroomt door je aderen, maar wervende teksten houden meer in dan passie voor je product of dienst. Waar moet ik rekening mee houden? Die vraag brandt op je lippen. Een SEO-copywriter weet welke kanalen, woorden, URL’s, meta-descriptions, titels … te gebruiken en de juiste balans te vinden. Jouw verhaal is uniek, het is waardevol en een copywriter zet de puntjes op de ‘i’.


SEO-optimalisatie ik doe het liever zelf. Lees dan vlug volgende tips.
1. WIE IS JE DOELGROEP?
Voor wie schrijf je? Het bepaalt het taalniveau. Uit onderzoek blijkt dat veel tekst op taalniveau C1 geschreven is (Lange en complexe teksten) terwijl de meeste mensen (ca 40%) geboeid blijven door een B1 schrijfwijze (teksten met veelgebruikte woorden).

Schrijf je voor professionals dan geeft vakjargon de juiste professionele uitstraling. Wil je echter klanten bereiken die de vaktaal niet bezitten? Schuw dan die koeterwaals en schrijf met alledaagse en verstaanbare woorden.




2. INHOUD EN ONDERWERP

Weet je het onderwerp? Natuurlijk! Nu ga je verdiepen. Wat is er interessant voor de gekozen doelgroep. Denk na over de belangrijke ingrediënten. Wat wil de lezer weten over jouw product of dienst. Waar zit hij/zij op te wachten. De oorsprong, de bestanddelen, de maat, de ecologische voetafdruk, de kostprijs … Waarom koopt de klant bij jou?

3. KEYWORDS

Zitten er in je hoofd een hoop ideeën genesteld? Dan is het keywordtijd voor Google en voor herkenbare content. Jouw klant zoekt namelijk een product of dienst via een zoekmachine zoals bijvoorbeeld Google. De woorden die je doelgroep gebruikt, zijn de woorden die je in de tekst moet verwerken.

HOE?
Om deze woorden te vinden, kies je uit verschillende mogelijkheden. Een goede copywriter wedt op meer dan één paard, maar het aankopen van ingewikkelde software, de juiste SEO-optimalisatietool, het volgen van een uitgebreide studie of maandenlang verdiepen in de SEO-mogelijkheden zijn voor jou misschien een brug te ver. Met een beetje gezond verstand kom je al een heel eind.
Denk na welke termen jouw doelgroep intypt op zoek naar een product of dienst. Bijvoorbeeld: Jij bouwt en renoveert huizen. Termen waar je meteen opkomt zijn:

  • Nieuwbouw
  • Renovatie
  • Bijbouw
  • Aannemer
  • Algemene bouw
  • enz.
Met deze termen ga je aan de slag.

Je typt in de zoekmachine de gevonden woorden en kijkt welke nog populair zijn.
Dit geeft meteen inzicht in de markt en zoektocht van klanten.



Zijn de zoektermen niet van toepassing?

Ga het alfabet eens af of plaats een extra woord bij je term.
Type de h/w vragen in en ontdek nog meer ideeën.

Copywriters gebruiken short tail, mid tail en long tail keywords om een goede SEO-optimalisatie te bekomen.



Ga ten slotte eens kijken bij de gerelateerde zoekopdrachten. Zij bieden meer dan eens een schat aan zoekwoorden.

Neem elke term onder de loep tot je een mooie lijst van zoekwoorden op papier ziet staan. Deze lijst verwerk je ook in de html-codering van je website (of vraag het aan je webdesigner).
4. SCHRIJVEN VOOR MENSEN
Nu denk je dat een tekst schrijven vol met deze woorden de oplossing biedt.

FOUT!

Je schrijft op de eerste plaats voor mensen en niet voor Google. Een hoop keywords onder elkaar maakt je tekst allesbehalve aantrekkelijk voor jouw toekomstige klant + Google blijkt slim te zijn. Hij haalt een opsomming van keywords er gewoon uit en gooit je achteraan op de Google Ranking. We starten dus met stap 1 en 2 voor een ijzersterke, aantrekkelijke en boeiende tekst.

De keywords komen later aan bod. Je mag even spieken als je een onderwerp zoekt om over te schrijven.


5. HOU HET BOEIEND

Schrijf voldoende maar niet langdradig. Google houdt van genoeg content, maar jouw lezer verlangt naar een boeiend verhaal, helder en gevat. Schrijf je minder dan 300 woorden. Ga op zoek naar een onderwerp dat erbij past en vul aan zonder in de valkuil van saaie herhalingen te stappen.



6. OPTIMALISEREN

Sluit je tekst aan bij jouw onderneming, visie, gedachte en gevoel. Perfect! Het is nu tijd om te optimaliseren. Lees je tekst van boven tot onder na. Zijn er synoniemen gebruikt voor gerichte zoekwoorden? Staat er een mooie balans op papier? Voelt het aan als boeiende content? Nodigt het uit naar meer? Verwerk dan je zoekwoorden in de:

  • Titel
  • Intro tekst
  • Tussentitel
  • (Interne) links
Ga niet overboord. Zorg dat de tekst aangenaam is om lezen, het helemaal jouw visie weerspiegelt en vul hem niet te saai in.


7. DUIDELIJKE URL

Een URL is een belangrijke tool om de Google Ranking te verbeteren. De regel is:
  • Maak het duidelijk
  • Werk met koppeltekens i.p.v. spaties
  • Zorg dat zowel Google als de lezer weet waarover je URL gaat. Bijvoorbeeld: www.aannemerwillem.be/over-ons/wie-is-willem i.p.v. www.aannemerwillem.be/folder_a/10548628/pagina2.html

8. META-DESCRIPTION

Dit onderdeel geeft een grote waarde aan de SEO-optimalisatie en het aanwakkeren van de interesse in het product of dienst. Het mag niet te kort en niet te lang. Duidelijk en wervend. Als de lezer dit ziet wil hij op je link klikken. Plaats hier een zoekwoord short mid of long tail om Google en lezers warm te maken, maar zet het niet vol met zoekwoorden. Hou het leesbaar.

9. (INTERNE) LINKS

Zorg voor voldoende links op je webpagina’s. Een call to action naar je contact met de verwerking van een zoekwoord. Blijf de vormgeving in acht houden, maar dit is altijd een topper. Gooi jouw blogs en nieuwsberichten gelinkt op sociale media. “Link away, the more the merrier”. Maar zoals steeds, hou het deftig, leesbaar en wervend.

10. SEO WERVENDE TEKST

Is je tekst klaar? Boeiend en geoptimaliseerd voor jouw website. Vergeet niet dat een goede SEO-optimalisatie ook voor offline communicatie een belangrijke waarde heeft. Denk maar aan de herkenbaarheid, het juiste gevoel en de markt- en doelgroep kennis. Wervende teksten zijn zowel online als offline meer dan woorden na elkaar.


Er zijn natuurlijk nog een aantal andere zaken waar je rekening mee hoort te houden zoals de alt-tags bij afbeeldingen, de H-tags bij de titelverwerking, de laadtijd, redirects … een mooi design, want het oog wil ook wat.

Proficiat! Een SEO-tekst klaar voor jouw website, folder, brochure, nieuwsbericht, blog, …. Toch nog wat hulp nodig? Geen probleem. We doen het samen.